ALBA - en konsolidert realitet

ALBA er en konsolidert realitet i politisk og økonomisk sammenheng, fordi det er sammensatt av revolusjonære, tapre og modige regjeringer, erklærte Venezuelas vise-president Nicolàs Maduro i dag, da han talte på det 10. Politiske Rådsmøtet i denne regionale alliansen.

Når det gjelder framgangen i «SUCRE» - det enestående regionale betalingskompensasjonssystemet – en virkelig valuta til bruk i handelen mellom medlemmene i den Bolivariske allianse for folkene i vårt Amerika – handelsavtalen mellom folkene (ALBA TCP), bemerket Maduro: «Det er levedyktig, nødvendig og mulig å ha sitt eget pengesystem.»

De progressive og anti-imperialistiske kreftene i regionen som er forent i ALBA stadfestet på nytt, at stilt overfor ødeleggelse, krig og den økonomiske, sosiale og politiske krisa generert av kapitalismen, så framkommer menneskehetens redning og beskyttelse fra hjertet av Amerika, rapporterte Prensa Latina.

Cuba gjentok sin solidaritet med Venezuelas president Hugo Chavez under ALBAs 10. Politiske Rådsmøte. Jeg kommer med en revolusjonær omfavnelse fra lederen av den cubanske revolusjonen Fidel Castro, fra president Raûl Castro og regjeringen og folket på øya, til president Hugo Chavez, som kjemper med mot og beslutsomhet for å gjenvinne helsa, uttrykte Cubas utenriksminister Bruno Rodrigues til Prensa Latina.

Rodrigues uttrykte på nytt Cubas støtte presidenten, revolusjonen han leder, og det venezuelanske folket, som er bevisst hva de har vunnet, har gjort framgangen i den Bolivariske prosessen irreversibel, på tross av ytre og indre trusler om de stabilisering og aggresjon.

Han uttrykte også takk til den regionale blokkens positive mottakelse av ratifiseringen av Raûl Castro som president på Cuba. Slike handlinger viser aksept for forskjeller og den suverene måten det cubanske folket har uttrykt seg i forbindelse med gjenvalg av Raûl Castro under konstitueringen av en ny Nasjonalforsamling, bemerket Rodrigues.

• NKP

Print Email