Politisk uttalelse fra PCV

Kommunist og Arbeiderpartier

Kjære kamerater

Politbyrået i Venezuelas Kommunistiske Parti (PCV) takker for den internasjonale solidariteten fra brødre og arbeiderpartier verden rundt, som styrker oss midt i klassekampen som nå utvikler seg i Venezuela.

Igjen forsøker USAs imperialisme, den nasjonale borgerklassen og de paramilitære å utvikle et kuppforsøk.

PCV har mobilisert alle våre medlemmer for å møte, sammen med arbeiderklassen og det arbeidende folk, bevæpnet med en konsekvent politisk linje, disse nye kontraangrep. Kontraangrepene bør ikke være en overraskelse i den internasjonale arbeiderkampen; kampen mot imperialismen, for anti-kapitalismen og sosialismen.

Dette er et svar fra klassefienden mot en politisk prosess av nasjonal frigjøring som utvikler seg suksessfullt, og den betydelige fremgangen for den latinamerikanske og karibiske integrasjonen, som har ble bekreftet ved det nyligavholdte andre toppmøtet for Fellesskapet av latinamerikanske og karibiske stater (Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños, CELAC) i Havanna, Cuba.

PCV har en fast, klasseorientert innstilling, er i forskjellige posisjoner og ansvarsroller, og leder an i denne kampen.

Sammen med arbeiderklassen og det arbeidende folk, sammen med de politiske og sosiale organisasjonene: Til seier!

Med kameratslig hilsning,

Oscar Figuera