Bombene som gikk av i Tyrkias hovedstad

Norges Kommunistiske Parti fordømmer de skrekkelige handlingene til den eller de som sto bak bombene som gikk av i Tyrkias hovedstad Ankara lørdag formiddag. Nok engang må vi stå hjelpeløse å se på at både tallene på døde og skadde stiger etter hvert som rapportene kommer inn.

Et tydeligere angrep på freden er vanskelig å finne. Bombene var rettet mot en fredsmarsj arrangert av flere tyrkiske fagforbund; Confederation of Public Sector Trades' Unions (KESK), Confederation of Progressive Trade Unions of Turkey (DİSK), Turkish Medical Association (TTB) og Union of Chambers of Turkish Engineers and Architects (TMMOB)
Deltagere var sivile, fredselskende mennesker; regjeringsmotstandere på den politiske venstresiden, inkludert det prokurdiske partiet Folkets demokratiske parti (HDP), og flere ikke-statlige organisasjoner.
Dette er ikke det første angrep på en fredsmarkering i Tyrkia, så nylig som 20. juli i år ble en sosialistisk ungdomsgruppe utsatt for et bombeangrep sør-øst i Tyrkia.
Freden er det viktigste av alt, uten den vil slike meningsløse handlinger kun fortsette å skje.
Vår dypeste medfølelse går ut til våre tyrkiske parti- og fagforeningskamerater.
Vår dypeste medfølelse går ut til de av oss med slekt og venner i Tyrkia.
Vi må stoppe volden. Vi må stoppe krigene.
Arbeider i alle land, stå sammen!

Harald Reppesgaard                                                                          Stig Ødegaard
Nestleder NKP                                                                                  1. sekretær NKP