Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Samferdselspolitikk

NKP legger tre overordnede mål til grunn for sin samferdselspolitikk. Den skal:

- gi alle folkegrupper et rimelig samferdselstilbud som møter deres behov for både gods- og persontransport.

- gi et transporttilbud som samlet gir den beste samfunnsøkonomiske løsningen.

- gjøre forurensningen av miljøet og skadene på liv og helse minst mulig.

 

På grunnlag av disse prinsippene prioriterer vi følgende oppgaver:

• Mest mulig av langtransporten må overføres til båt og bane.

• Jernbanen må moderniseres og effektiviseres. Arbeidet med Nord-Norgesbanen må påbegynnes umiddelbart.

• Kystfrakterflåten må fornyes med hurtiggående båter. I en overgangsfase bør staten yte tilskudd til denne fornyelsen.

• Utbygging av kollektivtrafikken er nøkkelen til å nå målene i samferdselspolitikken. I byer og tettbygde strøk må persontrafikken i hovedsak besørges av kollektive løsninger.

• Skinnegående baner bør bygges ut, buss og drosjer bør få egne filer.

• Rutetilbud og takster må legges på et nivå som gjør det attraktivt og lønnsomt å bruke kollektive tilbud.

• Privatbilen er viktig for folks velferd i Norge, for mange er den også helt nødvendig for det daglige transportbehovet i arbeid og fritid.

• Avgiftssystemet for biler og bilbruk må legges om slik at det sparer små bruksbiler og rammer luksusbilen.

•Restriksjoner på privatbilbruk i byer og tettsteder må ikke innføres før kollektive løsninger foreligger.

• Trafikkproblemene i byene må heller ikke løses ensidig ved avgifter som rammer de med dårligst råd og størst behov. Folk med god økonomi eller firmabil vil uansett avgiftsnivå bruke bil.

• Trafikksikkerhetsarbeidet må opp-prioriteres. Utbygging av gang- og sykkelveier i byene og langs hovedveiene må forseres kraftig.

•Utbyggingen av kortbaneflyplassene som knytter større deler av befolkningen i utkant-Norge til hovedflynettet må forseres.