Samferdselspolitikk
NKP legger tre overordnede mål til grunn for sin samferdselspolitikk. Den skal:
- gi alle folkegrupper et rimelig samferdselstilbud som møter deres behov for både gods- og persontransport.
- gi et transporttilbud som samlet gir den beste samfunnsøkonomiske løsningen.
- gjøre forurensningen av miljøet og skadene på liv og helse minst mulig.
På grunnlag av disse prinsippene prioriterer vi følgende oppgaver:
Mest mulig av langtransporten må overføres til båt og bane.
Jernbanen må moderniseres og effektiviseres. Arbeidet med Nord-Norgesbanen må påbegynnes umiddelbart.
Kystfrakterflåten må fornyes med hurtiggående båter. I en overgangsfase bør staten yte tilskudd til denne fornyelsen.
Utbygging av kollektivtrafikken er nøkkelen til å nå målene i samferdselspolitikken. I byer og tettbygde strøk må persontrafikken i hovedsak besørges av kollektive løsninger.
Skinnegående baner bør bygges ut, buss og drosjer bør få egne filer.
Rutetilbud og takster må legges på et nivå som gjør det attraktivt og lønnsomt å bruke kollektive tilbud.
Privatbilen er viktig for folks velferd i Norge, for mange er den også helt nødvendig for det daglige transportbehovet i arbeid og fritid.
Avgiftssystemet for biler og bilbruk må legges om slik at det sparer små bruksbiler og rammer luksusbilen.
Restriksjoner på privatbilbruk i byer og tettsteder må ikke innføres før kollektive løsninger foreligger.
Trafikkproblemene i byene må heller ikke løses ensidig ved avgifter som rammer de med dårligst råd og størst behov. Folk med god økonomi eller firmabil vil uansett avgiftsnivå bruke bil.
Trafikksikkerhetsarbeidet må opp-prioriteres. Utbygging av gang- og sykkelveier i byene og langs hovedveiene må forseres kraftig.
Utbyggingen av kortbaneflyplassene som knytter større deler av befolkningen i utkant-Norge til hovedflynettet må forseres.